التخطي إلى المحتوى الرئيسي

 حب احمد رامي لكوكب الشرق أم كلثوم


 كتبت هبه عادل ✍️


قصه حب ملكه الطرب الاصيل ام كلثوم لاحمد رامي تعالوا نشوف كبيره جمعت الراحله ام كلثوم مع الشاعر احمد رامي اللي وقع في حبها ومش حبها بس ده في عشقها كمان من اول نظره بعد ما شافها وهي بتغني اغاني من مؤلفاته من غير اي اله موسيقيه في حديقه الازبكيه بالقاهره وده اللي خلى يبقى في علاقه بينهم فنيه تربطهم بين احمد رامي وام كلثوم و الوقت ده كان وقت بيتقلب بين وجع الشوق و قسوه الرفض بعد ما صرحته وقالت له انا بحبك كشاعر بس.

  

اصل الحكايه

  ان كوكب الشرق ام كلثوم واحمد رامي بترجع من بدايه يوم 24 يوليو 1924 لما دعاه صديقه سيد محمد فاضل علشان يقعد معاه في حديقه الازبكيه بالقاهره ولما راح هناك شافها ام كلثوم تغني احد اغاني دون اي اله موسيقيه وده اللي خلاه يدقق ويقعد يستمتع باغانيها وصوتها الجميل وبرده والانتظار حتى خلصت الاغنيه دا اللي خلاه يروح يسالها او يتكلم او يعرف اي معلومه عن ورده عصره  قال:( يا ستي مساء الخير)

وردت   ام كلثوم (مساء الخير) 

وده اللي شجعه ان اكمل كلامه ويطلب منها ان تغني له احد اغنيه من قصائده وده اللي لبيته كوكب الشرق وراحت غنت له( الصب تفضحه عيونه وتنم عن وجد شجونه) ومن ساعتها واحمد رامي  وقع في حبها وعشقها كمان وما اقدرش يخرج من الحب ولا العشق ده غير علي موتو.


علاقه احمد رامي وام كلثوم 


    أغاني كتير لام كلثوم كانت من تاليف الشاعر محمد واللي يمكن توصل الى 137 اغنيه كان اخرهم( ما خطرتش على بالك يوم تسال عني )واللي كتبها لها  مخصوص بعدما عرف  انها مش بتبادله نفس المشاعر بيحاول يميل قلبها الا ان سيده الغناء العربي وقفت ثابته وكان الفائز والكاسب الوحيد في علاقتهم هو الفن.


 وكان الشاعر احمد رامي برر في عده لقاءات  له سبب عدم ليه بياخدش مقابل مادي من تاليفه الاغاني ام كلثوم موضحا انه بيحبها وما فيش ثمن للحب او الكلمات اللي بيكتبها لها قلبه وقال :(انني احب ام كلثوم كما احب الهرم، لم  ألمسه ،ولم اصعد اليه ،لكنني اشعر بعظمته وشموخه، وكذلك هي) وده اللي دفع كوكب الشرق لاتهامه بالجنون ليرد هو بانه مجنون حقا بحبها..


  رثاء أحمد رامي ل أم كلثوم 

     حزن احمد حزن كبير طال في قلبه لما علم بوقوع كوكب الشرق ام كلثوم في حب راجل اخر وزواجها منه بعدها اتاكد انه عمره ما يوصل لقلبها عشان بقى في غيره  وكمان بالرغم من زواجه من احد قريبه انه قلبه لسه متعلق بام كلثوم ومكرس مشاعره للسيده الغناء العربي باقيا على حبه لها.

 

   حتى لما دعاه السيد الرئيس الراحل محمد انور السادات ليرثي ام كلثوم في حفل قال في رثائها:( ما جال في خاطري اني سارثيها بعد الذي صنعت من اشجي اغانيها،قد كنت اسمعها تشدو فتطربني ،واليوم اسمعني ابكي وابكيها )وده اللي خلى كل الحاضرين مشاعرهم تتحرك ويحسوا بصدق كلامه متعاطفين معاه ومع حبه الخالد.



تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الثواني الأخيرة.. معلول ينقذ الأهلي ويصعد به لنصف نهائي كأس مصر

كتبت / بسملة خميس شهد اليوم ستاد الجيش ببرج العرب مباراة الأهلي و المصري في الدور ربع النهائي من بطولة كأس مصر. ونجح الأهلي في الفوز على المصري البورسعيدي  في مباراة مثيرة حسمها الأهلي بنتيجة 2-1  في الشوط الإضافي الثاني بعد امتداد المباراة لـ 120 دقيقة. انتهى شوط المباراة الأول بالتعادل السلبي بدون اي أهداف بين الفريقين، حيث أن الفريقين لم يقدموا أي شيء يذكر خلال دقائق الشوط الأول. وفي شوط المباراة الثاني، حاول الفريقين افتتاح النتيجة والتسجيل، إلا أنهم نجحوا في الحفاظ على شباكهما خالية من الأهداف حتى نهاية الوقت الأصلي للمباراة. وفي الدقيقة ال 5 من الوقت الضائع من الشوط الثاني أحرز المصري الهدف الأول عن طريق رأسية قوية من مروان حمدي. وكاد المصري من تحقيق الفوز والصعود لنصف النهائي، إلا أن المارد الأحمر نجح في الحصول على ركلة جزاء بعد هدف النادي المصري بدقيقة واحدة عقب عرقلة حسين الشحات داخل منطقة جزاء المصري. وهو الأمر الذي قاد النادي الأهلي للتعادل في الثواني الأخيرة القاتلة من المباراة بعدما نجح علي معلول في تسديد الكرة بنجاح في منتصف الشباك، لتذهب المباراة للأشواط الإضافي...

(حكاوى الطريق)

أنا عم مصطفي حالي زي اي حال مواطن مصري بيجري ورا أكل عيشه علشان يعرف يعيش ويجيب الأكل والشرب والكهربا وكمان علاج الأنسولين لاني عندي السكر وكل الحاجات التقليديه دي طبعاً أنت متخيل اني متجوز وعندي دسته عيال وده توقع غلط أنا عايش لوحدي منكرش أن دي حاجه صعبه بس هي مش وحشه او لحد دلوقتي مش وحشه وبشتغل علي تاكسي ورديه بليل بالذات هتقولي ليه هقولك علشان الليل هادئ وكمان لكذه سبب هنعرفهم سوا ودام المهم إني أنا كمان من صغري بحب جدا اني أتكلم كتير أو بمعني اصح لكاك يعني وكنت بحب القرايه وخصتا  بقي سلسله ما وراء الطبيعه ولحد دلوقتي لسه محتفظ بيها بقراها اتسلي بيها كده بدل مانا قاعد لوحدي وبما أني بحب اتكلم كتير فا حبيت اتكلم كتير مع الناس اللي بتركب معايا اهه برده نضيع وقتنا وبرده نسمع حكاوي علي الطريق بس بصراحه يعني فيه حكاوى بتبقي قاسيه جدا علي الشخص وفيه حكاوي بتبقي خفيفه كده وهي دي حال الدنيا يعني ساعات بتبقي مره وساعات بتلين علشان مطولش عليكم ولا تزهقوا مني تعالوا نشوف الزبون اللي جاي ده ونسمع حكايته وقصته بس كان لازم اعرفكم بنفسي لأن مشوارنا طويل وحكايات ملهاش نهايه معلش لو صدعتكم بانا...
 يه هيا قصة الزهرة بتاعت روبانزل ؟  كتبت- خلود أحمد  كلنا واحنا صغيرين كنا بنحب أوي نتابع أفلام الكرتون وخصوصاً "أفلام ديزني" وكنا دايماً نفسنا نكون زي أميرات ديزني عشان دايماً بيكون عندهم حاجة مختلفة.. ويعتبر اكتر حاجة كانت غريبة هو فيلم"روبانزل" الأميرة صاحبة الشعر الطويل طب يترى إيه سبب الغرابة ده.  ف يوم من الايام سقط ضوء من السما ع الارض ونما مكان الضوء ده زهرة عجيبة أوي، وكمان الزهرة دي كانت قادرة ترجع أي عجوز لشبابه وتشفي اي مريض بردو، والزهرة دي كانت محدش يعرف عنها حاجة إلا العجوز"جوثل". بس الزهرة دي كانت موجوده ف مملكة بيحكمها ملك وملكة طيبين، بس ف يوم من الايام الملكة تعبت جامد أوي وقتها الملك أمر كل الحرس انهم لازم يلاقوا الزهرة دي عشان تشفى الملكة. طب ليه"جوثل" كانت عايزه الزهرة دي؟  جوثل كانت ست عجوزة أوي كانت بتروح للزهرة وتغني أغنية معينة عشان تقدر ترجع شباب تاني وترجعلها كل حاجة ف شكلها زي الأول بس اشمعنا الزهرة دي؟ هقولكوا الزهرة دي الشعاع اللي كان بيخرج منها كان شعاع سحري قادر انه يعمل حاجات كتير أوي ويخلي الشخص اللي معاه الزهرة...