التخطي إلى المحتوى الرئيسي

 فيلم اسف على الازعاج واضافته للطب النفسي 





كتبت- خلود أحمد 





كتير من صناع السينما ف مصر بيهتموا بالجانب النفسي والتنموى ف أعمالهم الفنية، وبيراعوا إن العمل يكون مفيد اكتر ما يكون ناجح.. وده اللي حصل ف فيلم" اسف على الازعاج" العمل المصرى اللي اهتم بمرض نفسي واحد وضح فيه كل شيء خاص بالمرض حتى مراحل وطرق علاجه، وده لو أثبت حاجة هيثبت مدى توثيق السينما المصرية لعمل رائع زي ده طب يترى بيتكلم عن إيه الفيلم ده؟ 





 

فيلم" اسف على الازعاج " فيلم مصرى من إخراج "خالد مرعي" وإنتاج" الاخوة الموحدين للإنتاج والتوزيع"، وبطولة: أحمد حلمي، ومنة شلبي، ودلال عبد العزيز، ومحمود حميدة، وشارك ف العمل: محمد شرف، ويوسف عيد، وياسر الطوباجي، وسامي مغاوري، وأحمد فؤاد سليم .. اهتم الفيلم بتشخيص مرض " الفصام"، وتكون مشاركة الفنان" أحمد حلمي" في الفيلم أول مشاركة جريئة وغير تقليدية له، ولأغلب صناع الفيلم .





معظم أعمال الفنان" أحمد حلمي" دايماً كانت بتميل شوية النوع الكوميدي لكن الفيلم ده كان مختلف عن باقي الأفلام بتاعته لإنه كان كوميدي من نوع توثيقي، بدأ الفيلم بأحمد حلمي اللي جسد شخصية "حسن صلاح الدين" وكان بيشتغل ف الفيلم مهندس طيران، كان علاقته كويس مع كل زمايله مكنش فيه إلا مشكلة واحدة.






المشكلة دي هي ثغرة الفيلم كان "حسن" دايماً حاسس بإذن كل الناس اللي حواليه مش بتحبه، مش بس كدا، ده كمان كان بيشوف شخصيات يعتبر ملهاش وجود، وكان بيتعامل معاهم كمان، وأحياناً كان بيتعامل معاهم وهو شايف أنهم بيقولوه كلام غريب اوي، وكمان عمل ذكريات مع الناس دي .






كل شيء كان بيشوف حسن كان يعتبر بالنسباله حاجة غريبة، خصوصاً "فريدة" الشخصية دي اللي منة شلبي برعت ف تمثيلها، بنت يعتبر مختلفة بأفكارها وطريقتها، بس كان اكتر حاجة بالنسبالها  مش فهماها هي ليه حسن ملهوش صحاب.. بس الغريب ف شخصيتها أنها مكانتش موجودة م الأساس، كانت مجرد أول صدفة غريبة مش موجودة ف حياة "حسن". 






أما بقى  اكتر شخص كان وجوده هو صدمة ف حياة "حسن" هو والده واللي جسد شخصيته الفنان " محمود حميدة"، والد حسن كان اكتر حد حسن كان مرتبط بيه..آه كان لأن والد حسن ف الفيلم كان متوفي لكن مكنش موجود كان وجوده محدش يعرفه إلا حسن وبس كان بياخد معاه قراراته وكل حاجة خاصة بيه.





الفيلم مكنش بس بيناقش مشكلة الفصام ده كمان ناقش مشكلة الناس اللي مصابين بالوحدة، ف العادة الشخص الوحيد بيكون محتاج إنه يلاقي أي ونس حواليه، ناس كتير بتلجأ لإنها تكتب وتخرج وتحاول تعيش مع ناس حواليها، أما بقى مرضى الفصام ف المرض لو اتصنف هيتصنف مرض نفسي مصدره البيئة، طب ازاى؟  مرض الفصام لما حبوا يمثلوه كانوا متعمدين أن يكون في أشخاص محدش يقدر يشوفها غير المريض لأنه هو الوحيد اللي بيتعامل مع الأشخاص دي .





صناع الفيلم موقفوش عند تجسيد واقع نفسي بس دول كمان اثبتوا ده، أحياناً الأغاني بتخليك تحس بشعور مختلف بس المرادي صناع الفيلم قرروا انهم هيثبتوا أحداث الفيلم كله بأغنية "شيرين" بس ناس كتير لفت انتباهها كوبليه من الاغنية وهو: "أنا زي ما انا ولا انقسمت اتنين"، المرض النفسي لما نعترف بيه بنكون ف اول طرق العلاج.. العلاج اللي بيه بنلغى كل أعراض المرض وبنفس الطريقة قدرنا نحقق هدفنا وهدف صناع الفيلم



تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

اي هي حكاية شعبان بتاع السمك ؟

كتبت :- ابتسام حسن  اشتهرت في اسكندرية جملة اغلب الناس عرفاها و بتتقال بين الاسكندرانية و السياح كمان وهي " هو ده شعبان بتاع السمك اللي بيقولوا عليه ؟ " جملة طويلة وراها قصة نجاح مميزة جدا ، عشان كده تعالوا نرجع ب الزمن شوية لورا و تحديدا سنة 1917 م .  في منطقة معروفة في اسكندرية و مشهورة اسمها " المنشية " قريبة من محطة الرمل اتشهر وقتها واحد هناك اسمه " شعبان " واقف في الزواية بجانب فندق " كنال السويس " بعربية صغيرة جدا بيبع فيها سمك و معاه قلاية اللي ميزه وقتها أن السمك بتاعه مكنش مجمد ده كان طازج و السر الأكبر كان ف الخلطة أكل من عنده الإسكندرانية و السياح  لحد ما العربية دي بقت دكاكين كتير صغيرة جنب بعض في نفس المكان وهو ماشي ع نفس النظام يصطاد الفجر و يرجع يبيع السمك مقلي للناس لحد ما بقي اشهر بتاع اسماك في اسكندرية على الرغم من وجود افخر المطاعم ع البحر الا ان السر في الخلطة وطعمه المميز . و مات شعبان و كمل مكانه أحفاده وبقى في فرعين مكانه الرئيسي القديم في المنشية و افخر مطعم موجود على البحر مكون من 3 ادوار بطول خط البحر ، وهما مكملين على ...

(حكاوى الطريق)

أنا عم مصطفي حالي زي اي حال مواطن مصري بيجري ورا أكل عيشه علشان يعرف يعيش ويجيب الأكل والشرب والكهربا وكمان علاج الأنسولين لاني عندي السكر وكل الحاجات التقليديه دي طبعاً أنت متخيل اني متجوز وعندي دسته عيال وده توقع غلط أنا عايش لوحدي منكرش أن دي حاجه صعبه بس هي مش وحشه او لحد دلوقتي مش وحشه وبشتغل علي تاكسي ورديه بليل بالذات هتقولي ليه هقولك علشان الليل هادئ وكمان لكذه سبب هنعرفهم سوا ودام المهم إني أنا كمان من صغري بحب جدا اني أتكلم كتير أو بمعني اصح لكاك يعني وكنت بحب القرايه وخصتا  بقي سلسله ما وراء الطبيعه ولحد دلوقتي لسه محتفظ بيها بقراها اتسلي بيها كده بدل مانا قاعد لوحدي وبما أني بحب اتكلم كتير فا حبيت اتكلم كتير مع الناس اللي بتركب معايا اهه برده نضيع وقتنا وبرده نسمع حكاوي علي الطريق بس بصراحه يعني فيه حكاوى بتبقي قاسيه جدا علي الشخص وفيه حكاوي بتبقي خفيفه كده وهي دي حال الدنيا يعني ساعات بتبقي مره وساعات بتلين علشان مطولش عليكم ولا تزهقوا مني تعالوا نشوف الزبون اللي جاي ده ونسمع حكايته وقصته بس كان لازم اعرفكم بنفسي لأن مشوارنا طويل وحكايات ملهاش نهايه معلش لو صدعتكم بانا...

في الثواني الأخيرة.. معلول ينقذ الأهلي ويصعد به لنصف نهائي كأس مصر

كتبت / بسملة خميس شهد اليوم ستاد الجيش ببرج العرب مباراة الأهلي و المصري في الدور ربع النهائي من بطولة كأس مصر. ونجح الأهلي في الفوز على المصري البورسعيدي  في مباراة مثيرة حسمها الأهلي بنتيجة 2-1  في الشوط الإضافي الثاني بعد امتداد المباراة لـ 120 دقيقة. انتهى شوط المباراة الأول بالتعادل السلبي بدون اي أهداف بين الفريقين، حيث أن الفريقين لم يقدموا أي شيء يذكر خلال دقائق الشوط الأول. وفي شوط المباراة الثاني، حاول الفريقين افتتاح النتيجة والتسجيل، إلا أنهم نجحوا في الحفاظ على شباكهما خالية من الأهداف حتى نهاية الوقت الأصلي للمباراة. وفي الدقيقة ال 5 من الوقت الضائع من الشوط الثاني أحرز المصري الهدف الأول عن طريق رأسية قوية من مروان حمدي. وكاد المصري من تحقيق الفوز والصعود لنصف النهائي، إلا أن المارد الأحمر نجح في الحصول على ركلة جزاء بعد هدف النادي المصري بدقيقة واحدة عقب عرقلة حسين الشحات داخل منطقة جزاء المصري. وهو الأمر الذي قاد النادي الأهلي للتعادل في الثواني الأخيرة القاتلة من المباراة بعدما نجح علي معلول في تسديد الكرة بنجاح في منتصف الشباك، لتذهب المباراة للأشواط الإضافي...